Quan parlem de taps de vi, el primer que ens ve a la ment són els taps de suro. I és lògic: 7 de cada 10 ampolles de vi a tot el món porten aquest tipus de tap. El tap de suro forma part del ritual d’obrir i servir una ampolla de vi, però és sempre la millor opció? Tots els taps de suro són iguals? La resposta és no. En aquest post t’ho expliquem.
Per què un tap de suro?
El tap de suro porta segles intermediant entre nosaltres i les ampolles de vi. Però a més dels motius històrics, presenta altres avantatges com el fet de ser un material natural 100% biodegradable, i la seva capacitat demostrada per contribuir a un envelliment òptim del vi. El suro és un material natural que permet l’intercanvi d’oxigen entre el vi i l’exterior de l’ampolla, i això és bàsic per a que els vins envelleixin en bones condicions.
Taps de suro natural
Aquest és el clàssic tap de suro, elaborat d’una sola peça. És un tap de molt bona qualitat, però també és el més car. Per tant s’utilitza només per vins de gamma alta i especialment els destinats a envelliment com criances, reserves, etc.

Taps de suro colmatats
Aquest tap està elaborat amb una base de suro natural, però s’utilitza pols de suro i resina per a revestir-lo i segellar-ne els porus. És un tap versàtil i la seva qualitat depèn molt del tipus de suro que s’utilitzi com a base.

Taps de suro aglomerat
S’elaboren amb granulats de suro. Això permet als fabricants aprofitar trossos de suro sobrants de les produccions de taps naturals i alhora fabricar taps de major tamany. Són més densos que el suro natural i també més econòmics, ideals per a vins joves i de criança.


Taps tècnics
Aquests són com els taps aglomerats, però incorporen 2 discs de suro natural als extrems. Són estables i resistents, i suporten bé la pressió per la qual cosa s’utilitzen força en vins espumosos, tot i que són aptes per altres vins.

Taps de suro tractats
Un dels principals arguments dels detractors del suro és que aquest pot provocar un defecte en el vi. És un aroma desagradable de suro provocat per un compost anomenat TCA. Es calcula que entre un 1 i un 3% de les ampolles de vi poden presentar aquest defecte.
Per això els grans fabricants mundials fa anys que estan invertint en processos de “desaromatització” del suro . Això fa que el suro esdevingui neutre, homogeni, i que no pugui transferir defectes al vi. Un dels principals líders mundials en aquest tipus de taps és Diam, que produeix taps estables i preparats per conservar el vi fins a 10 anys.

Què hi ha més enllà del suro..?
Hem comentat en aquest article que un 70% de les ampolles de vi porten un tap de suro… això vol dir que un 30% utilitza altres materials. Quins?
Els taps de rosca (screw- caps) són la principal alternativa als taps de suro. Aquí són menys populars, però tenen gran acceptació en països com Austràlia. Són fets d’alumini amb una peça interior de plàstic que segella el vi. Són fiables, fàcils d’obrir i es poden decorar amb tot tipus de dissenys. El seu principal defecte és que l’alumini no permet “respirar” al vi. Per això s’utilitzen principalment per a vins joves. No obstant, alguns fabricants estan desenvolupant taps de rosca amb nivells controlats de micro-oxigenació, cosa que permetria fer servir aquests taps per vins envellits.

La indústria està en constant innovació i a dia d’avui podem trobar vins tapats amb xapes, amb taps de vidre i amb taps sintètics.
Normacorc, un dels principals fabricants de taps sintètics a nivell mundial, produeix taps fabricats amb polímers d’origen vegetal derivats de la canya de sucre.
Les possibilitats són immenses! La propera vegada que obriu una ampolla de vi, segur que us fixareu en el tap!
Comments are closed.